Im blind, Please help me!

Labels: , ,

3



Assalamualaikum wbt..

Terlebih dahulu saya ingin memanjatkan syukur ke hadrat Illahi kerana masih lagi diberi peluang untuk bernafas di Bumi pinjamanNya.

Entri kali ini saya nak ceritakan kembali kisah yang diceritakan oleh sahabat saya mengenai
“ The Power Of Words”.




Ada seorang lelaki buta sedang duduk di atas sebuah kerusi yang sudah buruk. Di tangannya terdapat sebuah tin kosong. Di sisinya pula, sebuah tongkat setia menemaninya ke mana sahaja tuannya pergi. Si lelaki buta itu tadi amat kelaparan.

Dia ingin meminta sedikit simpati daripada orang ramai yang lalu-lalang. Lalu, bersusah payah lelaki itu menulis sesuatu di atas sekeping kadbord. Walaupun buta, dia masih lagi boleh menulis sedikit sebanyak.


Im blind.Please help me..


Begitu lah ayat yang ditulis oleh lelaki buta itu. Namun, tiada seorang pun yang menghulurkan bantuan. Nasib lelaki buta itu amat malang sekali. Hanya ada 2 orang yang memberikannya sedikit wang. Orang ramai masih lagi tidak mengendahkan si buta itu.

Tiba-tiba, ada seseorang berhenti di depan lelaki buta itu tadi. Dia tidak memberikan wang, namun diambilnya kadbod tadi dan menuliskan sesuatu.. Setelah siap, dia terus meletakkan kembali kadbod itu di tempat asalnya.

Tidak sampai 10 minit, orang ramai datang kepada si buta itu tadi dan memberikan sedikit sumbangan. Lalu, lelaki buta itu tadi berasa hairan dengan apa yang terjadi. Dipanggilnya orang yang menulis sesuatu di atas kadbod itu tadi.

Si buta: Apa yang awak telah lakukan tadi?
Anonymous: Saya hanya menukar ayat yang ada di kadbod pakcik tadi dengan maksud yang sama.
Si buta: Apa yang kamu tulis?
Anonymous: Saya tulis:


It was a beautiful day, but I can’t see it..


Nampak tak? Betapa ayat memainkan peranan yang penting dalam kehidupan. Ianya juga boleh mempengaruhi hati manusia..

Kadang-kadang saya terfikir, apakah warna yang digambarkan oleh orang buta? Sama ke dengan warna yang dilihat oleh orang yang cukup pancaindera ini? Tak dapat saya bayangkan jika penglihatan saya ditarik suatu hari nanti.. 



Bisakah saya melihat lagi pelangi yang amat cantik?




 Bisakah saya melihat bunga-bunga yang mekar indah?


Sesungguhnya saya amat bersyukur dikurniakan dengan cukup pancaindera.. 

Till then!

3 Response to "Im blind, Please help me!"

  1. cari lagu what a wonderful world

    :')
    i can related to this post..:')
    nice...

    Unknown says:

    @senses: dah dgr lagu tu byk kali. ;)

    @Teenager: hehe..sharing is caring rite? ;)

Post a Comment

Whats more..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...



    KLIK! KLIK! KLIK!

    Anda pelawat ke:

    Powered by Blogger.

    Welcome to my blog.. Have a seat.. Relax your mind.. Drink coffee.. Enjoy!

    COKLAT CINTA

    COKLAT CINTA

    Shhh..I HATE U!!

    Shhh..I HATE U!!

    CERPEN

    CERPEN

    Puisi, teka-teki, random

    Puisi, teka-teki, random

    Followers

    Top Commentors